Accu explodeert, maar toch geen ATEX zone

Leestijd: 2 minuten

In je bedrijf heb je misschien een aantal laders om de accu’s op te laden van een heftruck, veegmachine of een elektrische palletwagen.

En misschien heb je thuis ook een acculader om de startaccu van je auto, of van je motorfiets, camper, boot, etc. op te laden.

Als je hierbij niet voorzichtig bent kun je een vonk of een kortsluiting maken waarbij de accu kan exploderen.

accu geexplodeerd
Accu geëxplodeerd

In deze voertuigen zitten vaak lood-zuur accu’s en bij het opladen van lood-zuur accu’s komt knalgas vrij, dit is een mengsel van waterstof en zuurstof.

Twee belangrijke voorwaarden om explosies te voorkomen bij deze accu’s zijn:

  1. Geen ontstekingsbronnen vlak in de buurt van de accu. Boven dergelijke accu’s hanteren we een veiligheidszone van 60 cm waarbij je geen ontstekingsbronnen mag hebben of maken!
  2. Goed en voldoende betrouwbaar ventileren.
accu opladen - je maakt gemakkelijk vonken
Accu opladen – je maakt gemakkelijk vonken

Doorgans gebruiken we de NPR 7910-1 bij het bepalen van gebieden met een explosieve atmosfeer. Hierbij speelt ventilatie een belangrijke rol.

Hoe je dat allemaal moet doen leggen we stap voor stap uit in de Ex 002 cursus over zoneringen. Klik hier voor meer informatie.

Bij het laden van accu’s gebruiken we overigens net weer een andere aanpak, namelijk die volgens NPR 3299. Daarin is ventilatie ook een belangrijk onderwerp en als je voldoende ventileert, ga je niet ATEX zoneren.