In maart 2016 diende bij de rechtbank in Groningen een zitting omtrent de aanvaring van een vrachtschip met de brug (Groningen) in 2013. Het Openbaar Ministerie achtte bewezen dat de brugwachter een fout heeft gemaakt tijdens de bediening. Technici van de Provincie Groningen houden een plakkend relais ook voor een mogelijke oorzaak.
Misschien wordt het nooit bewezen, maar fouten in de besturing kunnen uiteraard van technische en/of menselijke aard zijn. Of is uiteindelijk alles een menselijke fout?
Bij besturingen van machines wordt vaak gesproken over 2 soorten fouten:
- Random hardware failures: falen op een willekeurig tijdstip van de hardware, als gevolg van een of meerdere degradatiemechanismen.
- Systematic failures: systematische fouten door onjuist opgestelde specificaties, onjuiste keuze van componenten, etc.
Het voorkomen van systematic failures is doorgaans lastig. Wanneer we al jaren zaken op een bepaalde manier doen en deze methode is niet juist, dan komen we daar pas achter tijdens een calamiteit of als een collega ons hier op wijst of tijdens training, etc.
Met een relais dat plakt wordt in deze context bedoeld een relais waarbij de contacten verkleefd zijn, zodat bij een aansturing van het relais het contact niet wordt verbroken en bijvoorbeeld een motor blijft draaien. Verkleefde relaiscontacten kunnen ontstaan door te hoge belastingen (stromen) of door hoge piekstromen door capaciteiten of inducties in de stroomketen. De juiste keuze van een relais is dus belangrijk. Derhalve is het noodzakelijk dat we niet alleen kennis hebben van de voorschriften voor veiligheidsbesturingen, maar ook van de standaard installatietechnieken. Bij machines is kennis van de installatienorm de NEN-EN-IEC 60204-1 dan ook noodzakelijk.